Kesän retkifillari

Kun edelleen näyttää siltä, että korona tulee haittaamaan ensi kesän matkustamista ja retkeilyä, niin lähdin rakentamaan ensi kesäksi retkeilypyörää. Otin periaatteeksi ns. KISS- metodin eli Keep It Simple, Stupid. Eli pyrin rakentamaan pyörän jossa on yksinkertaista tekniikkaa ja se on mahdollista korjata lähes maitokaupasta saatavilla osilla.

Päätin modernisoida (luetaan yksinkertaistaa) vanhan paljon ajetun Nishikin hybridin, joka on ollut minulla lähiretkeilyssä käytössä. Se on ollut 3×8 vaihteinen eli kolmella eturattaalla ja 8 takarattaalla. Olen vain huomannut että ajan käytännössä keskimmäisellä rattaalla lähes kaiken ajon. Siitä lähti idea, että teen siitä kesäksi 1×8 vaihteisen retkipyörän.

Nykyisessä kuosissa se on varustetu 28 millisillä renkailla ja tavaratelineellä. Ja pyörä on alumiinirunkoinen, V-jarrullinen ja alumiinisella haarukalla varustettu. Yksinkertainen tekniikka ja alumiinirunko + haarukka vaikutti paljon pyörän valintaan. Eli ajattelen, että ehkä ensi kesänä voisi päästä loppukesästä käymään pyörällä Ruotsissa ja siksi kolhuja sietävä alurunko ja haarukka oli oma valintani.

Muut pyörän osat ovat lähes Biltema- osia eli lähes jokaisesta tavaratalosta saa pyörään osia. Jarrut, ketjut, rataspakat ja vaijerit pystyy käytännössä ostamaan lähes mistä tahansa. Ja pyörän purkamiseen tarvitsee kuusiokoloavaimet, rengasraudat, mahdollisen rataspakan avaimen sekä keskiön irroittamistyökalut. Ketjunkatkaisija ja polkimien ulosvetäjä on myös tarpeellisia. Normaalisti maantiellä tarvitsee vain kuusiokoloavaimet, rengasraudat ja ketjunkatkaisijan. Ja vararenkaan ja hiukan nippusiteitä.

Ainoa asia johon panostan hiukan enemmän on polkimet ja renkaat. Eli polkimiksi tulee näillä näkymin MKS GR-9 polkimet pienien varvaskoukkujen kera. Polkimien valintaan vaikuttaa se, että kyseisillä polkimilla voi ajaa myös tennareilla ja muilla pehmeäpohjaisilla jalkimilla. Muutoin pyörä saa ihan perusosia. Takapakaksi tulee Shimanon 11 -32 pakka, eteen 36 hampainen eturatas ja keskiöakseliksi joku Shimanon akseli.  Tavaratelineeksi jää ns. tarjoustavarateline, joka on todettu ajossa riittävän tukevaksi kevyille retkivarusteille. Rengastusta en ole vielä pohtinut loppuun asti, mutta uskoisin että yksi vaihtoehto voi olla Continentalin Gatorskin 32 millisenä.

Ensi kesän retkillä käytettävästä pyörästä ei ole tarkoitus tehdä huippukevyttä ja huippuvarusteltua ajolaitetta. Tarkoitus on rakentaa yksinkertainen ja luotettava pyörä, jolla voi ajaa tunnista toiseen. Pyörällä on tarkoitus nauttia kovapohjaisista hiekkateistä ja asvaltista. Ja myös sen pitää olla niin huoleton, että sen voi laittaa vaikka ruotsilaivan laipioon nojaamaan ilman että pitää jännittää kolhujen puolesta.

Tälläistä ajopohdintaa tänään…

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *